ARICOMA Group är välkänt i Tjeckien. Trots det faktum att märket fortfarande förblir i etablerade IT-företags bakgrund, har det otvivelaktigt positionen som en IT-ledare. Med den starka KKCG-gruppen i ryggen, nästa 3000 anställda och en årlig omsättning på över åtta miljarder tjeckiska koruna, har det ett betydande övertag jämtemot sina konkurrenter.
Kan ett företag med huvudsakligen tjeckiska ägare konkurrera med de största, mest respekterade och mest aggressiva aktörerna inom fälten företags-IT och digital förvandling på en europeisk skala? Uppköpet av det svenska teknikföretaget Seavus är bevis på att ARICOMA Group är seriösa.
Inte bara för att det den här gången inte fiskade efter uppköp i den inhemska dammen, utan framförallt för att Seavus är en väldigt respekterad aktör inom fälten IT-konsultering, mjukvaruutveckling, cybersäkerhet och efterlevnad. Seavus kunder inkluderar trots allt telekomföretagen Sunrise, Tele2, Globalstar och A1; banker som Erste Bank, Banca Intesta och Marginalen Bank; såväl som teknikjätten Bosch. Vidare arbetar runt 800 anställda på projekt inte bara i de nordiska länderna, utan även i Benelux, Schweiz och USA.
Det är en bra anledning att intervjua Kocha Boshku, VD för Seavus, så att han kan presentera sin egen syn på företagets aktiviteter till dags dato, såväl som framtidsutsikterna inom ARICOMA Group. "När vi grundade Seavus 1999 inspirerades vi av det latinska ordet 'saevus', som betyder vild eller vildsint. I vårt företag har vi ingjutit en tävlingsinriktad anda, en mentalitet präglad av styrka och ihärdighet. Vi trodde att vi kunde besegra de största och starkaste – alla Accenture och Tata i världen. Vi tvekade inte att vandra denna väg, och tack vare det är vi där vi är idag," säger mannen med makedonska rötter, som med Seavus på ett "vilt" sätt lyckades erövra marknaderna från Sverige med IT-lösningar.
"Givetvis är det anmärkningsvärt att se IT-världens takt. När vi startade vår verksamhet vid millennieskiftet kunde vi inte ana var hela fältet och hela den digitala förvandlingen skulle gå. Man kan inte slå vad om något man vet idag. Allt är turbulent, snabbt och fullt av teknik. Men vi har samtidigt lyckats blomstra med våra lösningar," tillade han. När han frågades om utsikterna för kommande år svarade han optimistiskt och med ett okynnigt leende på läpparna: "Idag skulle jag slå vad om att företags-IT i hela Europa till stor del kommer att outsourcas till ARICOMA Group innan 2025."
Hur som helst har ARICOMA Group nu en aktör i sin portfölj som avsevärt kan accelerera den internationella expansionen. Kocha Boshku har också höga förväntningar. "Redan vid det första mötet med representanterna för ARICOMA Group uppfattade jag en positiv atmosfär och stor öppenhet. Jag känner att vi håller på att bli en del av något stort, som verkligen kan ha en legitim ambition att bli ett stort, internationellt förvaltningsbolag inom teknologi."
Det verkar som att denna VD och Seavus inte är rädda för stora utmaningar. "När många kollegor berättar för mig att uppstartsföretag inom fintech eller gametech är 'kunder från helvetet', säger jag alltid emot dem. Dessa uppstartsföretag kan sätta stor press på framsteg och innovation i industrin, och släppa lösa en sann teknologisk orkan inom fältet. Jag gillar korsningarna mellan dessa två världar. Jag gillar andan och kemin som hittas hos små aktörer, och idéerna från dessa försöker vi sedan att använda i de stora och respekterade företagens värld. Hur som helst är hela processen med digital förvandling en otroligt vild resa, och det är härligt att vara här för att uppleva den," avslutar Kocha Boshku.
En sak är säker: ARICOMA Group har inte bara förvärvat en respekterad partner med internationella referenser, utan även en ohämmad, vild anda som kan vara användbar i dessa dagar i koppling till teknologi.
"Jag gillar andan och kemin som hittas hos små aktörer, och idéerna från dessa försöker vi sedan att använda i de stora och respekterade företagens värld."
KOCHA BOSHKU,
VD för Seavus
Läs originalartikeln som publicerades på Elita här.