image

Near-shoring av IT-arbetet kan ge besparingar på upp till 50 procent

Corona-pandemin har fått digitaliseringen att slå till med full kraft – och distansarbete, digital kommunikation och remote-lösningar kommer fundamentalt att förändra sättet vi lever och arbetar på. På IT-företaget Seavus har man redan arbetat med detta koncept i 20 år, och man hjälper nu andra företag att genomföra det man kallar Remotization. – Corona-krisen har lett till insikten att det fungerar väldigt bra och ger stora besparingar, säger Joakim Carlsson, försäljningschef på Seavus.

IT-företaget Seavus har sin huvudsakliga verksamhet baserad i östra och sydöstra Europa, medan merparten av kunderna finns i Sverige och i norra Europa.

Tidigt utvecklade man konceptet Remotization, som innebär att team på 20-50 personer tar över hela eller delar av kundföretagens IT-arbete som mjukvaruutveckling, säkerhetsfrågor, datalagring och applikationsstyrning.

Med Corona-pandemin ser man på Seavus ett kraftigt ökat intresse för sin verksamhet. Nu ska man anställa ytterligare 200 IT-tekniker.

– Det slog till i mittan av mars då många företag tvingades skicka hem personal som man tidigare haft on-site. Med vår långa erfarenhet kunde vi hjälpa dem med processer och rutiner för hur man arbetar på distans med hela grupper. Det har fungerat så bra att många företag kommer att fortsätta tillämpa denna lösning, säger Joakim Carlsson.

Tre månader in i pandemin tvingas nu många företag att kapa kostnader. Med near-shoring till länder med ett lägre kostnadsläge finns en betydande ekonomisk besparingspotential.

– Kostnaden för IT-verksamhet genom oss kan kapas med hälften. En konsult i Skopje i Makedonien eller i Belgrad i Serbien är mycket billigare än en i Sverige. På Seavus kan vi också optimera arbetet för konsulten att utföra flera uppgifter parallellt, vilket ytterligare pressar kostnaden, säger Joakim Carlsson.

Många sektorer påverkas

Bank- och finansbranschen genomförde sin digitaliseringsresa redan innan Corona-pandemin. I dag utförs nästan allt arbete digitalt eller på distans.

En annan sektor som kommer att tvingas till en snabb förändring genom pandemin är hälso- och sjukvårdsbranschen. Sedan tidigare har olika typer av nätläkare och digitala tjänster för patienter introducerats, men nu kommer det att accelerera. Vissa delar kommer också att helt försvinna, spår Kocha Bosku, vd på Seavus Group.

– Corona-viruset är här för att stanna. Det leder till att medicinsk turism kommer att upphöra. Man kommer inte längre att resa till andra länder för att besöka läkare och få diagnoser. Det kommer istället att ske digitalt och med hjälp av AI, dels för att det är billigare, bättre och enklare, dels för att högriskgrupper inte kommer att kunna resa på samma sätt som tidigare, säger han.

Även fastighetsbranschen kommer att stöpas om. Antalet affärslokaler kommer att minska då näthandeln tar över, men även kontorslokaler kommer att påverkas.

– Företag kommer inte längre att ha skrivbordsplatser för hela personalstyrkan. Istället kommer bara en mindre del, kanske trettio procent, samtidigt kunna komma till kontoret. Resten kommer att jobba utanför arbetsplatsen. Det gör att företagen också kan minska sina lokalkostnader, säger Kocha Bosku.

Seavus ligger kulturellt och tidsmässigt nära

En fördel som kunden brukar upptäcka är de nya perspektiv som Seavus team bidrar med, om hur man kan gå till väga bortanför redan etablerade gränser.

Skillnaden mellan off-shoring och near-shoring är avståndet. Även om det går att hitta ännu billigare IT-leverantörer i Asien, vill Joakim Carlsson peka på fördelarna med near-shoring, och att förlägga arbetet i Europa.

– Dels jobbar vi i samma tidszon vilket underlättar kommunikationen, dels är det fysiska avståndet inte så långt så det går utmärkt att med flyg vara hos kunden i Sverige på några få timmar. Dessutom pratar alla här utmärkt engelska, säger han.

Genom att outsourca IT-arbetet kan kundföretagen fokusera på sin kärnverksamhet och de delar som genererar vinst.

– Om de ägnar sig åt kreativa uppgifter, som strategier och produktutveckling, kan vi ta över deras rutinmässiga IT-arbete. Det är vi riktigt bra på, och det blir en win-win för båda parter, säger han.

Seavus personal är i dag utspridda på 16 olika kontor. Den långa erfarenheten av att jobba på distans och Remotization gör att de är väl drillade i sitt arbetssätt och jobbar i linje med varandra, trots det fysiska avståndet.

– Alla rutiner och alla kommunikationskanaler finns redan på plats. För en kund kan vi vara effektiva redan från dag ett, avslutar Joakim Carlsson.